Katsaus

Pitkä aika on mennyt edellisestä päivityksestä. Kesän jälkeen motivaatio blogin kirjoittamiseen oli kateissa. Nähtävästi en ollut aivan yksin asian kanssa, kun huomasin muutamissa muissa blogeissa aktiivisuuden hiipuneen tai jopa loppuneen kokonaan. Omalta osalta motivaation hiipumiseen oli useita syitä, joista varmaan yleinen työväsymys oli päällimmäisenä. Tämä sai miettimään, miksi edes muutaman lukijan takia blogia kirjoittelisin, vaikka taloudesta kirjoittaminen olikin ollut alkuperäinen syyni aloittaa blogi. Kesän aikana sain myös kimmokkeen kirjoittaa aivan muuta. Päätin aloittaa oman kirjan kirjoittamisen. Minulla on ollut jo yli vuosikymmenen kehitteillä kirjan tarina, jota olen jalostanut muissa ympyröissä, mutta nyt halu kokeilla taitojani kirjoittajana kasvoi niin suureksi, että päätin ryhtyä tuumasta toimeen.

Kirjan kirjoittaminen on ollut hitaampaa kuin olin kuvitellut. Sain melko nopeasti hahmoteltua kirjan sisällön, rungon ja tapahtumat skeä hahmot pääpiirteissään. Valmista materiaalia minulla oli jo vanhastaan niin paljon, että käytännössä minulla olisi eväät kirjoittaa kolme trilogiaa tarinasta. Kuitenkin varsinainen tekstin tuottaminen on välillä melko hidasta. Mietin paljon kirjoitustani, jotten oikoisi tarinan kerronnassa liikaa. Lisäksi erikoisen paljon olen koettanut saadaa tarinan sisältöön ja hahmoihin uskottavuutta. Nämä kaikki ovat hidastaneet kirjoitustahtia siihen pisteeseen, että saan ulos ehkäpä yhden liuskan tunnissa. Palaan varmaan jossain muussa yhteydessä kirjoittamisen tuskaan, ehkäpä jollain lukijoista on vastaavia projekteja menossa.

Muussa elämässä on myös tapahtunut päivittämisen arvoisia asioita. Ensinnäkin, minua head-huntattiin ensimmäistä kertaa elämäni aikana. Olisin todennäköisesti saanut suurin piirtein nykyisen palkkani uudessa paikassa, mutta tehtävä ei ollut mielestäni vaihtamisen arvoinen, joten sanoin rekry-yritykselle ei ensimmäisen keskustelun jälkeen.

Toinen isompi asia on viimeinkin muutto uuteen kotiin. Paljon stressiä aiheuttanut asunnot etsintä saatiin vuoden lopulla päätökseen ja nyt olen asustellut tyytyväisenä uudessa osoitteessa. Taloudellisiin tunnuslukuihinkin tämä ostos vaikutti kerta heitolla.

Työelämässä olen viimeinkin pääsemässä keräämään ensimmäisiä hedelmiä viime vuosien taistelujen jäljiltä. Merkit menestyksestä ovat lupaavia, mutta tämä vuosi kertonee lopullisesti, missä mennään.

Sijoitusrintamalla olen panostanut edelleen viime vuoden ruotsalaiseen listattuun pienyritykseen, joka näyttää nyt myös alkavan näyttää nousun merkkejä. Osakehan oli parhaillaan minulla 100% plussalla, sen jälkeen lasketteli hieman tappiolliseksi. Mielestäni kuitenkin yrityksen raportit ja osavuosikatsaukset antoivat viitteitä kääntymisestä ja sen tähden lisäilin sijoitustani lähes 10 000€ tasolle viime vuoden aikana. Tällä hetkellä se on taas lähes 30% plussalla.  Vuoden alussa olen myös lisännyt osakeostoja perinteisempiin osakkeisiin osinkojen toivossa. Olen muutaman tonnin sijoittanut teliaan ja ajattelin toiset kaksi laittaa vielä kevään aikana ja sitten etsiä seuraavan yrityksen, mihin rahoja pistää.

Alla vielä karkeat taloudelliset tunnusluvut:

Varallisuus (sijoitusinstrumentit+asunto): 702 000
Lainat:                                                        430 000
Oma pääoma:                                             272 000

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokemuksiani asunnon vuokraamisesta

Henkilöstörahaston verohyödyt